Luštitelské úlohy založené na křižování výrazů
Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Úzká souvislost s luštitelností
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Stavební kameny pro sestavení křížovkové úlohy
Varianta doplňovačky – každý směr vpisování využívá oba smysly zápisu
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Historie křížovky – 69 Směr vpisování – dva směry
Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Základna pro rozvoj naší duševní zábavy
V popisu není uplatněna ekonomická stránka
Historie křížovky – 64 Stránka ekonomická a volnočasová
Použitelná slova pro autora (vpisované výrazy)
Hranice spisovnosti a nespisovnosti
Architektura, strojírenství, hudba aj.
Odborné (latinské) názvy
Odborné (latinské) názvy
Pohled autora a luštitele
Výkladové slovníky a encyklopedie
Vývoj spisovného jazyka
Jazyková a věcná správnost (historie)
Výraz musí být vždy autorem doložitelný
Každý směr vpisování má vždy dvě možnosti (smysly) zápisu
Postup profesionálního předluštitele
Součást obrazce tvořená políčky
Pohled různých odborných periodik
Částečné uplatnění křížovkového prvku
Historie a vývoj naší mateřštiny
Shody a rozdíly (výrazy, křižování ap.)
Zadání (vč. nadpisu) závisí na použití příslušných křížovkových prvků
Při luštění je důležité uplatnit logické myšlení
Vpisované výrazy jsou přímo dány (ne obepsány)
Křížovky pro náročné luštitele
Vše závisí na tom, komu je úloha určena
Součásti zadání – nadpis, legenda a obrazec
V každém směru vpisování se využívají vždy oba smysly zápisu
Ze zadání (nadpis, legenda a obrazec) jsou zřejmé použité prvky
Typ použité legendy je zřejmý z podoby otištěné úlohy
Použitý směr vpisování tvoří vždy pojmenování odstavce legendy
Typ použitého políčka je vždy zřejmý z otištěného obrazce
Druh vpisovaného znaku či střídání je zpravidla vždy součástí nadpisu
Křížovková úloha, ve které je uplatněno řetězové křižování
Především rámcovka, hřebenovka a kris-kros
Regulace obtížnosti předkládané úlohy
Logické úlohy (nevyžadující konkrétní vědomosti - přechod z výrazu legendového na vpisovaný)
Zajímavosti pro křížovkáře (jazyková správnost)
Zajímavosti pro křížovkáře (jazyková a věcná správnost)
Střídání vpisovaných znaků, směrů vpisování, typů políček, legend ap.
Český jazyk - nedílná součást „křížovkaření“
Polodokreslové křížovky pro náročné luštitele
Hádanková a křížovková podoba vícesměrky
Pramatka křížovkových úloh (neúplné křižování)
Vývoj pravidel pro tvorbu a hodnocení křížovkových úloh
Součásti zadání křížovkové úlohy – nadpis, legenda, obrazec
Základní prvky pro nadpis - použitý vpisovaný znak a typ křižování
Základní prvek každé křížovkové úlohy - úloha bez tajenky je jako studánka bez vody
Legenda využívající slovní hádanku (náznak a jádro)
Součásti zadání křížovkové úlohy – nadpis, legenda, obrazec
Pojmenování odstavce legendy je vždy odvozeno od směru vpisování
Paprskovité vpisování výrazů s využitím „středového políčka“
Křížovkářský prvek úzce související s rozdělovací značkou a se směrem vpisování
Základní prvek každé křížovkové úlohy
Součásti zadání křížovkové úlohy – nadpis, legenda, obrazec
Základní stavební kameny - políčko odvozené od síťky a rozdělovací značka
Příklady rozdělovací značky - jeden z prvků obrazce
Základní stavební prvek obrazce (úzce souvisí se směrem vpisování a se síťkou)
Základ pro pojmenování jednotlivých odstavců legendy
Každý směr vpisování má vždy dva smysly (možnosti) zápisu
Písmeno - základní stavební kámen každého vpisovaného znaku, následně celého výrazu
Další prameny pro vpisované výrazy
Jazykový pohled na výrazy
Ústav pro jazyk český (ÚJČ) - kodifikační autorita a regulátor spisovné češtiny
Pravidla a prameny pro výrazy
Skládačka z jednotlivých křížovkových prvků
Odborné křížovkářské pojmy (včetně minislovníčku)
Stručná pravidla pro tvorbu křížovkových úloh určená široké luštitelské veřejnosti
Retrospektivní pohled do vývoje české křížovky