Směr vpisování určuje pojmenování odstavce legendy
Podobně jako je písmeno základním stavebním kamenem pro sestavení vpisovaného znaku (článek 9) a následně vpisovaného výrazu, je políčko (článek 11) základním stavebním kamenem pro sestavení obrazce (článek 13), který úzce souvisí se směrem vpisování (článek 10) a typem křižování (úplné či neúplné, článek 14). Každý směr vpisování má dvě možnosti – smysly zápisu (například pro vodorovný směr zleva vpravo a zprava vlevo, článek 53, pdf 7/3). Vícesměrky využívají vždy oba smysly zápisu. Pro nový pohled na křížovkové úlohy je zásadní, že od použitého směru vpisování je vždy odvozeno i pojmenování příslušného odstavce legendy. Jistě není nutné zdůrazňovat, že s tím souvisí i jednoznačně a srozumitelně očíslovaný obrazec. Odpadnou pak kdysi zavedené křížovkové odrůdy.
Jako první byl využit směr vodorovný pro doplňovačku, která spatřila světlo světa již koncem 19. století (článek 22, pdf 9). Potočením obrazce o 90° (pdf 9/1) přejdeme na směr svislý.
Příklady použití jednoho směru vpisování - autor může k sestavení úlohy využít i oba smysly zápisu, pdf 7/3 a 4 - výsledkem je pak křížovka či doplňovačka (tady jednosměrka) – podle použitého typu křižování):
Buňkovitý (kruhovitý kolem středového políčka) – (pdf 22/1, 2, 4; 49; 63/3; 65/5)
Kruhovitý –(pdf 86/4)
Meandrovitý – (pdf 61/1; 63/4, 5)
Obloukovitý – (pdf 86/1)
Odrazový – charakteristický směr vpisování pro řetězové křižování (u obrysových a rozdělovacích linek je vlastně „uzlové políčko“, které se ani nevyznačuje, pdf 44/4)
Paprskovitý – charakteristický směr vpisování pro skupinové křižování (pdf 1/6; 8; 27/2; 28/2; 62/4); stočení obrazce do kruhu (pdf 7/1)
Řetízkovitý – (pdf 7/2; 44/1, 2)
Spirálovitý – (pdf 7/4; 10/2, 3; 34; 57/1)
Svislý – (pdf 7/1; 46/5; 51/1; 65/1 až 3), pootočením obrazce o 45° přejdeme na šikmý směr vpisování
Vodorovný - (pdf 1/5; 4; 7/3; 9; 51/1; pootočením obrazce o 90° přejdeme na svislý směr vpisování )
Autor může využít pro tvorbu i další jen jeden směr vpisování - šikmý, vlnkovitý, úhlopříčný, sestupný, speciální aj. Výsledkem mohou být různé podoby obrazce, ve kterých jsou využity různé typy síťek, jejich pootočení apod. I tyto případy budou postupně uvedeny v rubrice ke stažení v pdf.