Optimální podoba úloh pro širokou luštitelskou veřejnost
Články 82 až 88 se zabývají optimální podobou úloh pro širokou luštitelskou veřejnost. Nejedná se tedy o podobu určenou úzkému okruhu luštitelů (několik stovek členů svazu, či několik desítek náročných luštitelů – svazové soutěže).
Nejvíce má vliv na luštitelnost (obtížnost) předkládaných úloh vpisovaný výraz a „vhodně“ zvolená legenda k němu; ovlivňují to však i ostatní křížovkové prvky (typ křižování, obrazec, směr vpisování, tajenka či zadání – nejednoznačně, nesrozumitelně předložená úloha).
Obecně platí, že každá nová podoba křížovkového prvku se luštiteli jeví jako obtížnější. Proto se u takových „novinek“ doporučuje v zadání tuto skutečnost zdůraznit (uvedení příkladu v podnadpisu, doplnění pojmenování odstavců legendy či obrazce, které objasní takovou novou tvorbu). Obtížnost každé křížovkové úlohy lze samozřejmě snadno regulovat.
Políčka úzce souvisí s typem křižování a se směrem vpisování a vytvářejí pak obrazec.
Pokud se jakýkoliv křížovkový údaj týká celé úlohy, objeví se tato skutečnost v nadpisu či podnadpisu, například:
PĚTIPÍSMENNÁ DOPLŇOVAČKA (pdf 12/1).
ŠESTIPÍSMENNÁ DOPLŇOVAČKA (pdf 15/4).
SLABIKOVÁ TROJSMĚRKA s jednoslovnou legendou (všechny legendové výrazy jsou jednoslovné - vpisovací vícesměrka, pdf 17/2).
V opačném případě se tento údaj objeví v příslušném odstavci legendy, například:
PÍSMENNÁ KŘÍŽOVKA (pdf 12/3 a 4 - svisle: sedmipísmenné, respektive pětipísmenné výrazy, buňkovitě: čtyřpísmenné výrazy).
PÍSMENNÁ KŘÍŽOVKA (pdf 7/3 - zleva vpravo: tří- a šestipísmenné výrazy a zprava vlevo: čtyř- a pětipísmenné výrazy).
V pdf 33 jsou uvedeny dvě úlohy, které jsou určeny velmi náročným luštitelům (několik desítek luštitelů – NKM, MLSK), svaz tyto úlohy pro zájemce umístil na internet.
V odborných tiskovinách - v současnosti zůstali tři vydavatelé: Novum (KaH a Panorama křížovek), Casa (Křížovka) a Sfinga – jsou luštitelům předkládány křížovkové úlohy, které odrážejí téměř stoletou existenci této luštitelské úlohy (vyplňování políček podle legendy písmeny). Liší se především nadpisy a pojmenování jednotlivých odstavců legendy, ale to je popsáno v článku 1 a v úvodu článku 2, kde se můžeme dočíst, jak je hájeno staré pojetí za každou cenu…
Ostatní tiskoviny, které zveřejňují různé křížovkové úlohy, nejsou předmětem mého zájmu. Přesto lze vysledovat, zda je do vydávání zapojen „profesionální“ křížovkář. V křížovkách s neúplným křižováním (konkrétně obrazce složené z lišt – pdf 23) tvoří nadpis tohoto typu doplňovačky (kris-kros) adjektivum (slovní, obrázková, číselná či polovýplňková). „Slovní“ zde samozřejmě nezastupuje nadpis úlohy podle použitého druhu vpisovaného znaku – písmeno, slabika, shluk či slovo, popřípadě střídavá – střídaní vpisovaných znaků. Samozřejmě, že se lze na trhu setkat s ledasčím…
Obtížnost křížovkových úloh ovlivňuje například méně obvyklý systém střídání vpisovaných znaků, v případě (polo)dokreslových křížovek pak obrazec ap.
Tzv. „oblíbené luštitelské úlohy“, které samozřejmě u vydavatele upřednostňují především komerční zájmy, jsou na trhu ve velkém rozsahu. Mezi nekřížovkové úlohy lze zařadit především logickou úlohu sudoku a hádankovou podobu vícesměrky (tato úloha samozřejmě není křížovkovou úlohou ani hádankou, i když ji při jejím vzniku v roce 1984 hádankáři mezi hádanky zařadili) a dříve tzv. zakódovaný obrázek (další logická úloha).
Podoba zadání by neměla nechat na pochybách především začínajícího luštitele či prvňáčka, jak předloženou úlohu zdolat, a to nelze splnit zastaralým přístupem ke křížovkovým úlohám – hlavně se jedná o nadpis (nesmyslné jsou tam údaje, které luštiteli nepodávají novou informaci, když jsou jasné z podoby předkládané úlohy) a pojmenování odstavce legendy (je vždy odvozeno od použitého směru vpisování a typu křižování, a to vše úzce souvisí s typem políčka). Dále nezatěžovat luštitele spoustou nadbytečných odborných termínů.